ATT LEDA BARNKÖR / TIPS

 

Jag är f.d. lågstadielärare och barnvisekompositör. Mer än 50 år med barn och sång som lärare och mer än 30 år som körledare för barn, dels skolkör åk 2-3, dels barnkörer 5-10 år. Här är en del tips från mig. Kanske något som passar dig? 

 

Så här gör/gjorde jag i mina barnkörer. Passar också i förskoleklass eller åk1-2: 

* Varje gång vi ses – 60 min en gång i veckan - börjar vi på samma sätt med bekanta visor och rörelsesånger, ett pass på 6-7 min i snabb följd. Barnen känner igen visorna och vet att det är för att få igång kroppen och rösten som vi sjunger dem. De har kanske suttit stilla på vanliga lektioner under dagen och har mycket spring i benen.
* Därefter repeterar vi inlärda sånger, lär oss något nytt och släpper fram olika förslag som barnen har själva i den mån vi hinner. 

* Vi varvar med ramsor, rytminstrument, musiklekar och danser i ring. 

* Högt tempo - inga pauser för onödigt prat eller funderingar på vad som ska hända.

* Kort avslappning, gärna sittande på mattor på golvet. Nu blir det en liten stund för samtal och frågor. Sen full fart igen.

* Slutar alltid med en lugn sång, Tänk att du är du…”Tillsammans” stående i ring, hand i hand. Ett kort intro så vet barnen vad som gäller. Man lämnar sångstunden så lugnt som möjligt och utan att knuffas eller trängas.

Den här arbetsgången har vi i stort sett varje gång för att barnen ska känna igen sig och bli trygga i gruppen.

Vårt ”Startpass” och arbetsgången i min kör

1. Jag blir så glad när jag ser dej! (mel. från Israel  Ur Olle Widestrand, Sjung med s 26 En liten sång)

//:Jag blir så glad när jag ser dej!://
Jag blir så gla-ad när jag ser dej!
Jag blir så glad, så glad, så glad när jag ser dej! 
( sjungs 2 ggr, hoppa upp och avsluta med ett HEJ!!) 

2. Det finns nå´n av varje sort,   (Ta ut rörelserna ordentligt)
nå´n är lång och nå´n är kort,
nå´n är stark och nå´n är svag,
men ingen är precis som jag! 

  1. Fötter, ben och kropp,
    armar, hals och huvudknopp –
    det är jag! (det är DU!)
    (sjungs 2 ggr, peka på dej själv första gången -på kompisen intill andra gången. Man får kittlas! Ett skratt stärker magmusklerna...)

    4. Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
    Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)
    Ögon, öron, kinden klappen får.
    Huvud, axlar, knän och tår (och rumpan går!)

    5.Nu ska vi snurra, snurra, snurra! (Andeby/Wanngren)
    Nu ska vi snurra, snurra, snurra!
    Nu ska vi snurra! - tills det säger STOPP !
    (hoppa, dansa, flyga, smyga etc. Slutar med "Sätta oss i ringen" och då har alla fått leka av sig ordentligt. )


                                                                                      

Några enkla musiklekar för avkoppling som jag brukar använda:

*Doppa kroppen:Spela musik på CD el. piano, stanna, säg ett tal 1-10, doppa så många kroppsdelar i golvet, upp igen, nytt tal...

* Gömma nyckel: En elev går ut, göm en stor nyckel, vägled den som letar genom att sjunga starkare ju närmare han/hon kommer nyckeln.

* Fåglar- björnar: Dela barnen i två grupper, björnar och fåglar.Mörka toner på piano - björnarna är ute och lufsar, ljusa toner - fåglarna flyger, mörkt och ljust - alla är ute i skogen samtidigt - utan att störa varandra.

* Statyer (känslor, sport) : Spela musik, stanna, alla visar en känsla med kroppen: arg,glad, trött etc.     Alt:visa olika sporter med kroppsspråk, gissa varandras sport.

* Rövarna (Härén-Hellsing, Våra visor) Hälften av barnen går ut, hälften föreställer träd i skogen, men någon/några utses till rövare. Man sjunger sången, halva gruppen går runt i skogen, på sångens: När klockan slår fem då kommer han FRAM! rusar rövaren/rövarna ut och fångar någon kompis.

* Måndag är så mallig (Veckodagarna-Olle Widestrand, Smått och gott) Gör skyltar med dagens namn i stora bokstäver, band att hänga runt halsen på sju barn, ställ upp i rätt ordning, sjung visan och gå runt i stor cirkel och dramatisera sången efter innehållet i texten; mallig, sur och tvär etc. Upprepa med nya barn.

*Jätten och älvan- Under sång, t.ex. Hej tummen upp, virvlar barnen runt. Plötsligt kommer jätten - mörka toner på pianot (eller trumma) och förstenar alla (ligger på golvet, TYST) Älvan (ljusa toner på pianot eller triangel,pingla...) löser förtrollningen och dansen fortsätter. Ungarna älskar den här leken!

Gosedjur - sjung sånger som passar.

* Bilder - vilken sång?

* Låteri - en textremsa visas - vilken sång?

* Rör dej! egen visa av Birgitta Bäckström (ur Kul att se dej, Gehrmans förlag) Finns på Youtube

Hänger du med? egen visa av Birgitta Bäckström (ur Hänger du med? Gehrmans förlag)

Önskeringen Gullan Bornemark

* En bonde i vår by Lär barnen att göra leken snabbt utan att välja "rätt" kompis. 

 

                                                       

 

Sånglekar, namnlekar, dagar, månader
(En del tips hämtade från musikgruppen i lektion.se)

Namnlek vid skolstarten eller annat sammanhang
Mel. I am an austronaut (sök på youtube)
Stå i ring, sjung en vers för varje barn medan man hittar på en rörelse som alla gör. Det kan bli många verser och många olika rörelser och många skratt...

Lotta är här idag,
Lotta är här idag,
Lotta är här och det är bra,
Lotta är här idag!

Olle är här idag etc.

 

Namnlek med boll

Sitt i ring, sjung på enkel melodi -"Jag heter Britta. Vad heter du?" Rulla bollen till någon annan, som svarar: -"Jag heter Olle, vad heter du?" etc Läraren hjälper till med sången och med namnen tills alla blivit presenterade.

Variation: Vad gillar du? -Jag heter Olle och jag gillar glass. Jag heter Anna och jag gillar att simma. etc

Vad är du rädd för? Jag heter Eva och jag är rädd för getingar. Jag heter Per och jag är rädd för bilar. etc
Vad vill du bli? Jag heter Nisse och jag vill bli astronaut.....


En rolig namnlek är vampyren.
Ett barn står i mitten av ringen och föreställer en vampyr. Vampyren börjar att gå i mot en av klasskompisarna i ringen, innan vampyren hugger tag i kompisen ska han /hon säga ett annat namn som finns i ringen. Om inte personen hinner komma på ett namn innan vampyren hugger så är det han/hon som får vara i mitten. Barnen brukar älska den här leken och man övar på alla namnen också samt att våga fantisera och vara i mitten!


Måndag är så mallig  Olle Widestrand Smått och gott
Gör sju skyltar med veckodagarnas namn på, stor stil, skyltar minst A5-format. Sätt hängband på skyltarna. Leken görs i ring, sju barn får varsin skylt runt halsen, ska ställa sig i rätt ordning och sedan gå runt i ringen och dramatisera de olika dagarna så som texten i visan beskriver; mallig, sur och tvär, bråka, hoppa kråka etc...medan alla sjunger. Byt barn och gör om igen och igen och igen...Bra lek-sång för att öva veckodagarnas namn och våga dramatisera.


Januari börjar året….Olle Widestrand Smått och gott (m.fl.böcker)

* Sjung sången: Januari börjar året...etc sittande i ring. Barn som är födda i jan. reser sig under sången, febr.barnen sedan etc. tills alla står upp. Sjung igen och sitt ner i rätt ordning. En bra lek för att introducera årets månader och barnens olika födelsedagar, inte minst för att kolla om barnen vet när de är födda...

* Kombinera med matte: Skapa ett stapeldiagram med månadernas namn och födelsedagsbarnen(blädderblock el. annat stort papper). Fyll diagrammet med vykort, bokmärkeneller egna små teckningar med barnens namn på. Låt sitta synligt på väggen eller klassrumsdörren. Dela ut i samband med födelsedagen.

*Tänk också på att det som ungarna kallar"barnsligt" ofta är ett uttryck för rädsla att göra bort sig inför de andra som de tror är mycket större och tuffare. Innerst inne gillar de fortfarande att få vara barn och känna att det är OK. Det är ofta så att om man blandar in historik kring den som skapat visorna, berättar om bakgrunden m.m.och gör det till ett temaarbete i klassen/gruppen, så kan väldigt mycket accepteras som är både kul och lite barnsligt.

Några exempel:

Lennart Hellsings underbara ramsor och sånger med både tungvrickning och klurigheter, enkla eller svåra melodier, t.o.m. lite tvåstämmigt eller kanon. Jag gjorde för några år sedan mycket uppskattade temaarbeten/konserter med flera klasser åk 1-3, de fick både historik, skriva egna ramsor och måla egna bilder till en utställning. Vi höll på en hel termin och det blev mycket uppskattat - trots det barnsliga med bl.a. Här dansar herr Gurka m.m.

Alice Tegnér, hennes liv och hennes visor, tema för en hel termin om man vill, med sånger, danser, bild, historik etc. Tacksamt tema för F-2. (Alice Tegnér, bok av Birgitta Bäckström, se hemsidan)

Temasånger: Djur, årstider, sätt att resa, vänskap, fred, olika högtider

Musik i trehundra år: Ett tema om flera stora kompositörer, dans, sång, musik,bild,text...Jag gjorde projektet tillsammans med "levande" orkester, ett arbete som tog mer än en termin i anspråk. 

Musiksaga Sussi, Tussi, Tott och det elaka trollet Bulsarunt som jag skapat för och framfört tillsammans med barn 5-9 år. Finns på min hemsida med foton, ljudfil och texter. Ett arbete som kan ta lite tid att öva in. Jag har gjort sagan dels med barnkör, dels med barn i åk 1-2. Finns att läsa/lyssna här.

                                                       

                                     

Många av mina egna visor skapade jag för mina barnkörer och vi framförde dem ofta i samband med uppträdanden för andra klasser, på äldreboenden, i olika föreningar och andra sammanhang. Ett antal av visorna spelades in av lokalradion och de blev till en CD som blev till bildspel på Youtube och till filer på Spotify. Tillfällena med barnkörerna var höjdpunkter i mitt lärarliv och är nog det jag saknar mest som pensionär. Men visorna finns kvar och används ofta i skolorna, det får jag veta bl.a. via Facebook. Kul!