Birgitta Bäckström Barnvisor Läromedel Blogg

  

 

En studentexamen - på riktigt...

 

2019-07-07

Efter åtta år i Skara Högre Allmänna Läroverk är det äntligen dags för studentexamen 8-10 maj 1961. Vi har de senaste månaderna haft studentskrivningar i olika ämnen, för min del engelska, tyska, franska och svensk uppsats. Jag har gått en språklig linje i gymnasiet - matten lämnade jag efter andra året. Proven pågår kl 8-15 med tillåtelse att ha med matsäck och få besöka toaletten. Vaktande lärare har noga koll på allt som sker i den stora aulan där vi sitter på hårda bänkar. Somliga har med en kudde att sitta på. Jag minns att jag inte någon enda gång vågade resa mig och besöka toaletten, var för blyg för att gå igenom hela salen och bli "beskådad". 

Att någon skulle fuska eller ha fått insikt om proven i förväg var en helt främmande tanke, men ändå förekom det säkert fusk även då. När proven blivit rättade och förhoppningsvis godkända, väntade den muntliga examen som skulle äga rum i maj. En vecka före dessa prov fick vi reda på vilka ämnen vi skulle "upp i", för min del fyra ämnen; franska, tyska, geografi och historia. Nu gällde det att vrålplugga, inte tal om några fester, utlandsresor eller annat håll-i-gång som vissa av nutidens blivande studenter ägnar sig åt. 

I min dagbok från den här tiden läser jag bl.a.: "Oj vad jag repeterat historia den här veckan! I tisdags började jag med allmän historia, läste ut svenska historian i går och den samhällshistoriska luntan idag. I morgon ska jag börja med geografin, på söndag tyska, måndag franska och på på tisdag en sammanfattning av hela faanskapet!"

Man hade ingen aning om vad som skulle tas upp under förhören med lärare och tillresande censorer med sträng uppsyn och kritiska frågor. De var oftast universitetsprofessorer utsedda av regeringen eller Skolöverstyrelsen. Ibland tog de över förhören och skräcken var stor inför alla historier som florerade.

Jag har berättat om förhören i dagboken:

1. Tyska. Gick bra, fick ett stycke med frakturstil att läsa och översätta. Berätta på tyska om mina sommarplaner.

2. Historia. Gick sämre, som väntat. Redogöra för första världskrigets  utbrott, förlopp och freder!! Del ett och två gick skapligt, del tre gick inte alls...

Lunchrast, bjuden på mat av min inackorderingsfamilj.

3. Geografi. Gick bra. Redogöra för järn-och kolförekomster i Europa. Kunde alltihop.

4. Franska. Gick skapligt bra. Lätt text men många knepiga glosor.

Därefter hem till rummet för att vänta på tel.samtal från lektor Kilander, min klassföreståndare.

Kl 16.50 (OBS TIDEN) kom samtalet: Ja, det gick ju bra det här!

Kl 17.30 till skolan igen. Jubel och kramar med kamraterna. ALLA hade klarat sig den här tredje dagen av examensförhör. Så var det inte alltid.

Kl 18.00 Tal av rektor och handskakning med alla lärare - i kollegierummet! 

Kl 18.15 Utstormning, jubel, blommor, pussar, kramar, trängsel!

Hissning i Krabbelund (livsfarligt men kul!) tåg till Botan, ringdans, ridning och simning (se foton) tåg tillbaka till Krabbelund och därefter hembärning till resp mottagningar eller hem.

Kl 20.30 Sång i Botan av djäknekören MV (flickkören fanns ännu inte...) och till slut för min del middag med familjen på Stadshotellet. Vi var 725 gäster enligt mina anteckningar. 

Vi höll på till kl 2, kom hem till Kvänum kl 2.30 och jag var mycket nöjd och lycklig men otroligt trött!! Det var en både fysisk och mental utmaning att ta studenten på den här tiden, men prestationen var värd att uppmärksamma och hylla. Vi sjöng inte: FY FAAN VAD VI ÄR BRAAA! som nutidens studenter gör, men vi var minst lika bra, säkert bättre, vi som gick igenom den gamla studentexamen på 60-talet.

Nu väntade vuxenvärlden och livet!

...och jag visste vad jag ville bli...